Under våren har jag återigen haft en sporadisk tillgång till internet. Det har gjort att jag inte kunnat lägga upp predikningar från de senaste månaderna. Om allt fungerar kommer jag i stället att lägga upp dem nu med någon veckas mellanrum. Hoppas därför att ni har överseende med att de kommer lite "efter" i förhållande till kyrkoåret. Först ut är en predikan som berör Ljusets teologi i den ortodoxa traditionen. Den har sin utgångspunkt i det som skedde på förklaringsberget och som återges hos synoptikerna, här ifrån Markusperikopen. I vanlig ordning ber jag er att komma med respons eller kommentarer. Frid vare med er alla!!
---------------------------------------------------------------------------------------------------
MÖTET MED LJUSET SOM FÖRVANDLAR
Homilia S:t Petrus Församling 2012 - 03 - 04. Simon Pilgrim Rosén
Gen 22:1-18, Rom 8:31-39, Mark 9:2-10
Mark 9:2-10, egen översättning
Och efter sex dagar tog Jesus med sig Petrus och Jakob och
Johannes och ledde dem upp till ett högt berg. Där var de avsides och ensamma
med varandra. Då förvandlades Han inför dem. Hans klädnad blev plösligt extremt
skinande vit, så skinande som ingen tvättare på Jorden kan göra vitt. Då
uppenbarades Elia och Moses för dem. När de samtalade med Jesus sade Petrus;
Mästare här är gott för oss att vara här. Låt oss göra tre hyddor, en åt Mose,
en åt Elia och en åt Dig. Han hade blivit skräckslagen och visste inte vad som
skulle bli sagt. Plötsligt kom ett moln och överskuggade dem och en röst ljöd
ur molnet; Denne är Sonen min, den älskade, hör Honom ni! Plötsligt när de såg
sig omkring såg de ingen annan än Jesus med dem själva. Medan de gick ned
befallde Han dem att inte berätta för någon vad de hade sett, inte förrän
Människosonen hade uppstått från de döda. De höll tyst om ordet med varandra,
trots att de diskuterade vad de innebär att uppstå från de döda.
Inledning
Det är en fantastisk tid just
nu. Ljuset och värmen vänder åter till vår kalla nord. Det blir speciellt
påtagligt en dag som denna när Solen skiner så klart. Ändå vet vi ju att solen
skiner även gråa dagar – bortom molnen. Dock blir allting annorlunda när Solen
med sina strålar lyser upp landskapet. Men har ni försökt att titta in i Solen
någon gång? Det gör man inte speciellt länge, vi bländas snabbt och blicken
viker undan…
Den svenske mystagogen Peter Halldorf
skriver i inledningen till sitt magnum opus om Anden:
”Vid åsynen av grips själen av
yrsel, tanken raglar och ögat bländas. Ändå anstränger vi oss till det yttersta
för att gillra en fälla åt Allhärskaren. Men alla försök att fånga Gud i
förnuftets nät, i begreppen och i böckerna är fåfänga. Mysteriet spricker som
en såpbubbla när vi ska till och gripa om den Oändlige. Språket går i baklås.
Vi hamnar i en återvändsgränd, utelämnade åt en tänkt Gud, en abstrakt tro och
en känsla av overklighet inför den andliga världen. Allt medan den levande
Guden sörjer över att vi inte besvarar Hans kärlek med hängivenhet.”
Kristi förklaring, förvandling
eller Transfiguration som denna händelse brukar kallas för kan tyckas vara en
ganska märklig och svår händelse att förstå innebörden av. Många
kyrkotraditioner gör inte speciellt mycket av den, medan den är oerhört central
inom Ortodox spiritualitet och teologi. Kanske just därför. Händelsen är i
sanning både spiritualitet och teologi, både erfarenhet och lära och det är min
tro att den har mycket att lära oss idag. Dagens homilia kommer att
lägga stor vikt vid Ljusets teologi, naturligtvis i första hand för att
evangelietexten bjuder oss till det, men också för att jag tror att den hjälper
oss att förstå grunden för ett möte med Herren.
Exeges
Transfigurationen
Vad är det egentligen som
hände den där dagen på berget Tabor, beläget i Galiléen? Till att börja med är
det en händelse som satte spår i lärjungarnas liv och avspeglar sig i deras
berättelser i senare skede, den helige Aposteln Petrus talar om detta i sitt
andra brev:
"Det
var inte några skickligt hopdiktade sagor jag byggde på när jag för er
förkunnade vår herre Jesu Kristi makt och hans ankomst, utan jag hade med egna
ögon sett honom i hans majestät. Ty han mottog ära och härlighet från Gud, sin
fader, när en röst kom till honom ur denna majestätiska härlighet: "Detta
är min älskade son, honom har jag utvalt." Den rösten hörde jag själv
komma från himlen, när jag var med honom på det heliga berget…" [2 Pet 1:16-18
]
Varför befann sig Jesus och de
tre lärjungarna på det där berget överhuvudtaget? Om vi backar bak lite till
den omgivande kontexten hos Markus finner vi att Jesus vid flera tillfällen
gjort en rad fantastiska mirakler och på flera sätt angett tecken på Hans sanna
identitet. I det åttonde kapitlet frågar Jesus sina lärjungar om vem de säger
att Han är och Petrus svarar då: Du är Messias.
Samtidigt verkar det som att
lärjungarna inte hade förstått Jesu roll och uppdrag fullt ut. Jesus tillrättarvisar
Petrus för att han ifrågasatte att Messias måste bli förkastad och lida. Sedan
kommer perikopen omedelbart före vår text där Jesus talar om lärjungarskapets
krav - att varje dag ta sitt kors och följa efter Kristus. Bryggan mellan denna
undervisning och händelsen på förklaringsberget finner vi i 9:1:
"Och
han sade: Sannerligen, några av dem som står här skall inte möta döden förrän
de har sett Guds rike komma med makt."
Rykt ur sitt sammanhang är det
lätt att låta dessa ord endast handla om den yttersta dagen, då den
djupaste av universums sanningar – Kristi Herravälde – slutgiltigt skall
uppenbaras. Men denna händelse sker redan där på berget, eller rättare sagt den
åttonde dagens pågående strålglans blir för ett ögonblick skönjbar för de
utvalda och saliga apostlarna.
Tidsangivelser är ovanliga hos
Markus. Därför är det värt att notera att han skriver ”efter sex dagar…”
Troligtvis är detta en medveten parallell till Exodus tjugofjärde kapitel som
handlar om när Mose mötte Gud på berget Sinai och mottog lagens bud. Ett stycke
in i denna berättelse heter det:
"Och
Herrens härlighet vilade på Sinai berg, och molnskyn övertäckte det i sex
dagar. Men den sjunde dagen kallade han på Mose ur skyn. Och Herrens härlighet
tedde sig inför Israels barns ögon som en förtärande eld, på toppen av berget.
Och Mose gick mitt in i skyn och steg upp på berget. Sedan blev Mose kvar på
berget i fyrtio dagar och fyrtio nätter." [Ex 24:16-18]
De sex
dagarna är alltså en symbol för förberedelse för mötet med Gud själv, det som
vi med teologiska termer brukar kalla för en teofani. Förberedelsetiden
är bara den första i raden av paralleller mellan teofanin i Exodus och Kristi
förklaring.
Höga berg
är också återkommande vid dessa dylika mystiska företeelser eller vid andra
händelser som är viktiga ur ett frälsningshistoriskt perspektiv. Vi ser det t
ex i dagens GT läsning där Abrahams och Isak enligt traditionen befann sig på
Moria berg, det berg där Jerusalems tempel kom att byggas. Som vi redan har
sett mötte Mose Herren och mottog lagen på berget Sinai, men långt före detta,
fick han sin kallelse vid Guds berg Horeb, där Gud talade till honom från den
brinnande busken. För Elia uppenbarade sig Herren först med ett kraftfullt
åskväder inför Baals profeterna på berget Karmel och sedan i det stilla suset
på Horebs berg. [Jmf Kung 18-19]. (Listan kan göras betydligt längre och det är
intressant att notera att både Mose och Elia är återkommande i dessa sammanhang
och det är just dessa två som uppenbaras bredvid Jesus på förklaringsberget.)
Det är även på berg som flera avgörande skeenden i Jesu verksamhet äger rum,
förutom dagens berättelse kan vi nämna bergspredikan, Golgata och
himmelsfärden.
Nästa
signifikativa drag för en teofani som möter oss i berättelsen om Kristi
förklaring är molnet. Vi har redan sett detta i Exodusberättelsen och
generellt fungerar det ofta som ett tecken för Gudsnärvaro i Gamla Testamentet.
På berget, framför folket i öknen som en molnstod, i tabernaklet och i templet.
Denna härlighetsmanifestation brukar inom judendomen refereras till som Shekinah.
Molnet kan emellertid inte nämnas utan att kopplas till den mest specifika
indikation på en teofani: Ljuset.
Det är
somom mysteriet kräver att både dunkel och ljus hänger samman vid teofanin. Vi
ser liknande mönster t ex vid Sinai.
Hyllmeter
har skrivits om det ouppnåeliga ljuset, ljusmystik eller ljusets
teologi i den ortodoxa traditionen. Enkelt uttryckt har det sin grund i
Kristi gudomliga Ljus som strålade kring Honom på förklaringsberget. Detta
förvandlingens ljus beskrivs oerhört apofatiskt i den grekiska texten, en
textnära översättning lyder ungefär:
"Hans
klädnad blev plösligt extremt skinande vit, så skinande som ingen tvättare på
Jorden kan göra vitt…"
Märker
ni hur orden slinter? Språkets rika kläddräkt står naket och utblottat inför
detta oerhörda mysterium, för att anknyta till Halldorfs ord om mötet med den
oändlige Guden. Samma drastiska beskrivning eller snarare brist på
beskrivning av Gud Sonen möter oss när Aposteln Johannes - en av deltagarna
på det heliga berget möter den uppståndne Kristus. Han skriver i
Uppenbarelsebokens första kapitel att strålglansen från Kristi ansikte var ”såsom
Solen när den lyser i all sin kraft...”
Grunden
för denna Ljusets teologi är Ortodoxins åtskillnad mellan Guds väsen och Hans
energier. Genom att skilja mellan väsen och energier hos Gud slår man vakt om
både Transcendens och Immanens i Gudomen: Guds väsen förblir ouppnåeligt, men
Hans energier kommer ner till oss.
Läran
bygger t ex på Paulus ord i Romarbrevet 1: ”Det man kan veta om Gud kan
de ju själva se; Gud har gjort det uppenbart för dem...” [Rom 1:19] eller i
Första Timoteusbrevet:
”Gud som ensam är odödlig, som bor i ett ljus som ingen kan nalkas, Han som ingen människa har sett eller kan se. Hans är äran och den eviga makten, amen.” [1 Tim 6:16].
På ett dogmatiskt plan handlar det alltså om att Guds väsen hör till de icke förmedlingsbara (apofatiska) attributen hos Gud, medan Guds energier hör till de förmedlingsbara (katafatiska).
”Gud som ensam är odödlig, som bor i ett ljus som ingen kan nalkas, Han som ingen människa har sett eller kan se. Hans är äran och den eviga makten, amen.” [1 Tim 6:16].
På ett dogmatiskt plan handlar det alltså om att Guds väsen hör till de icke förmedlingsbara (apofatiska) attributen hos Gud, medan Guds energier hör till de förmedlingsbara (katafatiska).
(Guds
energier som är Gud själv, genomtränger hela Hans skapelse, och vi upplever dem
i form av gudomliggörande nåd och gudomligt ljus. Vår Gud är i sanning
en Gud som döljer sig, men Han är också en Gud som handlar – historiens Gud som
ingriper i konkreta situationer.) Gud
kallas inte Ljus efter Sitt väsen, utan efter Sin energi, sade därför Gregorius
av Palamas som var ärkebiskop av Thessalonike på 1300-talet. Denne Gregorios
var en av de viktigaste teologerna när det gäller utvecklingen av Ljusets
teologi och formandet av den s k Hesykastiska kontemplativa spiritualiteten.
Delar av det han skriver är ganska invecklat och bär med rätta en stark mystisk
prägel och en predikan är inte rätt forum att presentera hans teologi. Den som
vill får istället läsa om honom på egen hand och jag kan rekommendera kapitlet Ljusets
teologi hos Gregorius av Palamas i Vladimir Losskys bok Ljus av Ljus,
som för övrigt är en mycket spännande och hissnande teologisk färd på detta tema.
På
något sätt är det somom Gudsuppenbarelsen på förklaringsberget både upplyser och
fördunklar, ger syn och förblindar. Återigen är parallellen till Mose oerhört
tydlig. Gregorius av Nyzzas teologi kring det gudomliga mörkret är hämtad ifrån
Sinai berättelsen. Ljuset från den Gudomliga Härligheten är starkare än
miljarder solar. Att blicka mot Herren får det att svartna för ögonen. T o m
Herrens tjänare Moses ansikte var så starkt skinande att han var tvungen att
dölja sitt ansikte för att inte blända Israeliterna. [Se Ex 34:29ff]
Detsamma
gäller för Aposteln Paulus. Hans första möte med Kristi Ljus gjorde Honom
fysiskt blind en lång tid och samtidigt kom det att bli den mest upplysande
erfarenheten i hans liv. Petrus och de båda andra lärjungarna blir alldeles
skräckslagna av det de ser, en reaktion som för övrigt är typisk vid teofanier
i Skriften [se t ex Ex 3:1-6, Dom 13:1-22, Dan 8:17, Luk 1:12-13, 30, Upp 1:17]
men samtidigt är det en avgörande händelse i deras relation till Herren och som
vi har sett att de knyter an till vid senare tillfällen. Man kan säga att umgänget
med Gud gör ansiktet strålande och det stämmer in både för Mose och de Saliga
Apostlarna, med tanke på att de med livet som insats förkunnade att Kristus är
det sanna ljuset som upplyser hela världen.
Berget, de sex dagarna, molnet
och kanske allra mest ljuset, formar tillsammans svaret på våra inledande
frågor om vad det egentligen var som hände den där dagen på berget. Eller
snarare vem Jesus Kristus är. Han är Gud Sonen som uppenbarades för de tre
apostlarna i Sin himmelska härlighet. Faderns röst ljöd ur himmelen: ”Detta är
min älskade son. Lyssna till honom.” [Mark 9:7]. Med andra ord bör inte Kristi förvandling
uppfattas som att Jesus blev Guds Son vi detta tillfälle, eller med
Johannes av Damaskus ord:
"Vid
förklaringen blev inte Kristus till något som Han tidigare inte var. Han visade
sig för sina lärjungar sådan som Han var. Han öppnade deras ögon och gav
syn åt de blinda."
På sätt och vis är det alltså hos lärjungarna förändringen sker. Det var samma person – det inkarnerade Ordet som lärjungarna såg på Tabors berg, men de hade för att citera Vladimir Lossky; ”blivit i stånd att betrakta Honom i Hans eviga härlighet och förnimma den gudomliga naturens energi…” Det vill säga, att de såg den alltid skinande Solen bakom molnen. De blev uppfyllda av gudomliggörelsens nåd och fick se det som är målet för varje kristen. Om detta vittnar Johannes själv om i sin första epistel:
"Mina
kära, nu är vi Guds barn, men det har ännu inte blivit uppenbart vad vi kommer
att bli. Vi vet dock att när han uppenbarar sig, kommer vi att bli lika honom,
ty då får vi se honom sådan han är." [1 Joh 3:2].
Händelsen
på berget Tabor syftar alltså till att visa på Kristi identitet som Gud
uppenbarad. Vidare har den ett explicit frälsningshistoriskt raster över sig.
Mose och Elia representerar lag och profetism och är i en mening symbol för
hela förbundet och Gamla Testamentet. Kristus framställs varken som lag eller
profetism i uppenbarelsen, Han är både ock. Mer därtill handlar det om att
Kristus sammanfattar och fullbordar det som lagen och profeterna talar om. (Precis
som Kristus anger i Johannesevangeliet: ”Om ni trodde på Mose, skulle ni tro på
mig, ty det var om mig han skrev.” [Joh 5:46]. Elia och Mose har en oerhört
viktig funktion, men skeendet med hur de försvinner i molnet och ger rum helt
för Herren visar på att det är i Honom allting blir uppfyllt.)
Tillämpning
Att
möta Gud
Jag är medveten om att det har
blivit väldigt mycket teologi idag, men samtidigt har jag gjort det som en
predikan per klassisk definition handlar om - att utlägga skrifterna. Men låt
oss också stanna upp inför ett par tillämpande aspekter av texten.
Jag låter detta rymmas i
frågan; Vad är utifrån dagens text kriterier för ett möte med den levande
Guden? Det blir lite av en sammanfattande tillämpning för oss i sju korta
punkter:
En äkta erfarenhet av Herren:
1. Uppkommer plötsligt:
Grekiskan i dagens text
innehåller flera ord som kan översättas med plötsligt eller då skedde
det. Händelsen var inte planerad av lärjungarna och de kunde inte styra eller
hålla kvar den. Ofta gör vi nog misstaget att försöka upprepa och planera
upplevelsen av Gud, men det är inte möjligt. Vi kan inte styra den Helige Andes
verkan. Det är också vanligt att mottagaren av upplevelsen precis som i texten
drabbas av helig fruktan.
2. Den är inramad av bön:
Berget är en avlägsen plats
och texten betonar att Jesus tog med sig lärjungarna dit för att vara ensam med
dem. I parallelltexten hos Lukas får vi veta att syftet var att be. Vi lägger
också märke till att det var tre personer som var med Jesus på berget. Det kan
jämföras med Jesu löfte om att där två eller tre är samlade i Hans namn är Han
mitt ibland dem. Liturgin – folkets gemensamma tillbedjan av Gud är
därför det huvudsakliga forumet för Guds tilltal till oss.
3. Den är kortvarig, men förändrar långsiktigt:
Utifrån vad vi får veta i
dagens text verkar det som att teofanin och lärjungarnas förmåga att se Kristus
som Han verkligen är varar endast en kort stund. Likaså varar Mose och Elias
framträdande endast ett ögonblick. Men den korta stunden räcker. Precis som när
en blixt lyser upp ett nattsvart landskap för bara en sekund. Mörkret efter
blixten är det samma som före, men likväl ter det sig helt annorlunda. Petrus
låter som vi har sett händelsen vara ett mycket vikigt argument i sin
förkunnelse om Kristi identitet i Andra Petrusbrevet. [2 Pet 1:16-18].
4. Den belyser bakåt:
Apostlarna förstod inte allt
de var med om på Tabors berg, men händelsen bekräftade tydligt det som Jesu
under hade pekat på och som Petrus hade bekänt: Han är Messias – den levande
Gudens Son. Gud sammanbetar med våra känslor och tidigare upplevelser. Om en
andlig upplevelse eller profetia tycks gå emot tidigare indikationer från Gud
eller om den skrämmer oss, så är det inte från Herren.
5. Den har Jesus Kristus i centrum:
Mose och Elia har en viktig
del i uppenbarelsen, men de är inte dess fokus. Den som sammanfattar och
uppfyller allt som Gamla Testamentet handlar om är Jesus Kristus. Många talar
vitt och brett om andliga upplevelser, om änglabesök och helgonförnimmelser.
Men om dessa inte pekar på Kristus är upplevelsen demonisk.
6. Den är teologisk och i samklang med Kyrkans tradition:
Mystik och teologi går alltid hand
i hand i en uppenbarelse från Gud. Samtidigt som vi har att göra med en
erfarenhetsmässig och omskakande händelse så har bär den en djup teologisk
prägel. Den syftar till att visa på Kristi sanna identitet som Guds unike
utvalde. Hör Honom!
7. Den landar i erfarenheten innan den landar i orden:
Lärjungarna förstod till en
början väldigt lite av sin upplevelse. Den var omskakande och lämnade djupa
spår, men det kom att dröja lång tid innan de ens hade tillåtelse att förkunna
om det. Erfarenheten behöver landa innan den basuneras ut.
Till större Ära åt Gud
I Faderns och Sonens och den
Helige Andes Namn.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar