lördag 19 december 2009

Divine Winter time!!

2009 12 19 Holy Covenant Church, Saskatoon
I går var jag ute och vandrade här i omgivningarna. Det var fantastiskt vackert nere vid floden som går tvärs i genom stan. På andra sidan var det ganska lungt och nästan inga hus. Den ljuvliga bitande kylan och snön som gnistrade i solskenet gjorde mig mycket gott.. Jag kände mig som hemma när vintern är som bäst i Sveariket. I går kväll var jag bjuden hem till en av familjerna i Kyrkan på lammstek. Det var riktigt gött. Sen drog jag och Palm hem till några andra och hade Rockband-turnering, så det blev en sen kväll.. I dag blir det nog en lugn dag, ev lite plugg senare, men snart ska vi dra ner på stan och kolla in en katolsk bokhandel.. (kanske handla lite mer böcker...haha).


2009-12-17 Saskakoon, Saskachewan – CANADA!

Det var inte helt enkelt att komma in i detta land, men efter ett special förhör hos tullen då de lusläste mina papper och ställde en rad frågor, fick jag till slut komma in. Jag har redan nämnt ovan om det underbara vintervädret som de har här… Äntligen får man tillbaka min barndoms vintrar med minus 30 grader (och mer därtill då). Jakob Palm berättade för mig att förra året då de hade -53 C kunde han ta ut kokande vatten i en kastrull och kasta upp i luften och innan det nådde marken hade det blivit till is. Dessutom har området här bland det högsta antalet soltimmar i världen, ca 300 dagar klart väder/år, vilket kan jämföras med Sverige som enligt ryktet hade 1,5 soltimme under hela november!!

Jag har höga förväntningar på vistelsen här och jag tror att det kommer att bli bra på många sätt. Det var en ljuvlig laudes i dag i Kyrkan kl 07. Diakon Jakob ledde den med sin mäktiga stämma och stora delar av liturgin mässades eller sjöngs. Resten av dagen har också varit bra, jag har redan varit med på ett sammanträde som handlade om projekt Rawanda och så har jag spenderat en del tid med folk i församlingen. Fr Ruben som jag bor hos var med i den första gruppen av präster som vigdes inom EOC under mitten av 70-talet. Jag uppskattar honom väldigt mycket och hans hustru också. Jag har fått ett mysigt litet rum här i källaren med skrivbord, en stor säng, bokhylla och läsfåtölj. I eftermiddag har jag smyckat ut det med ikoner och lite annat, jag är övertygad om att jag kommer att trivas bra. Jag har dock inte tillgång till internet här i huset, men det är bra på ett sätt får då kanske man sparar lite tid och blir mer effektiv när man kollar sin mail i Kyrkan eller hos någon polare här. I morgon blir en lite speciell dag för jag ska följa med på en begravning. Biskopens far dog över nittio år gammal häromdagen och jag blev inbjuden att komma med. I övrigt är det ganska sparsamt med planer för resten av veckan. Det är väl bra om jag pluggar lite i slutet av veckan, men det är ingen panik med Uppsatsen i alla fall och när det gäller praktiken så verkar det som att den kommer igång på allvar efter Jul och Nyår, men det blir säkert en del uppgifter i samband med Julfirandet i Kyrkan.

1 kommentar:

  1. Pilgrim! In Holland it's winter-time too! Our neighbourhood is like a christmas card. The best time for reading a good (study)book near the fireplace (and some (holy) wine ofcourse ;-).

    SvaraRadera