torsdag 12 november 2009

another busy day..

2009-11-11. W Elbert St, Indianapolis
An other busy day with the work of my Thesis about the Augustana Graecea. It should be time to send a report to my professor soon. I have written 35 pages in total now so that´s probably almost half way... Right now it deals with if the affirmation of filioqueism creates a nestorian christology and about the tubingentheologians use of early patristic exegisis to defend the position of the latin Church..

2009-11-10. W Elbert St, Indianapolis
Nu har jag varit här lite mer än en vecka. Börjar komma in i rutiner och känna mig hemmastadd. Helgen som just gick har varit väldigt intensiv. Fest hemma hos Biskop Joshua i fredagskväll, sen biskopsynod hela lördagen och fullbokat hela dagen igår efter Kyrkan as well. Riktigt gött att ha en soft kväll nu… Kom just hem ifrån gymmet och har ätit en god kvällsmat bestående av hamburgare (haha, inte första gången nej, man får ta seden dit man kommer.) Jo jag hade inte riktigt fattat att synoden var öppen för andra församlingsmedlemmar, men det var den. Det var intressant att vara med och lyssna på det som sades. Mycket av innehållet handlade om Rawanda och EOC:s fortsatta utveckling där. De tre kyrkor som redan finns där borta växer snabbt, jag trodde att de två utöver Fr Denis församling var riktigt små, men de bestod av ett 70-tal medlemmar. Under synoden hölls också en kort rapport ifrån de olika EOC församlingarna, dvs:

S:t Paul the Apostel Evangelical Orthodox Church, Indianapolis (USA)
S:t Peter Evangelical Orthodox Church, Halmstad (Sverige)
Holy Covenant Evangelical Orthodox Church, Saskatoon (Canada)
Holy Transfiguration Evangelical Orthodox Church, Terre Haute (USA)
Holy Resurrection Evangelical Orthodox Church, Lincoln (USA)
Christ Resurrection Evangelical Orthodox Church, Sioux City (USA)
S:t John Evangelical Orthodox Church, Kigali (Rawanda)
S:t Michael Evangelical Orthodox Church, Gitarama (Rawanda)
S:t Joseph Evangelical Orthodox Church, Burema (Rawanda)
S:t Andrew Evangelical Orthodox Church, Bujambura (Burundi)

Alla församlingar i Afrika var inte representerade, men Fr Denis berättade lite om varje församling och arbetet med att etablera EOC i både Burundi och i Uganda. Under synoden var tre biskopar,(Ärkebiskop Jerold, Bp Thomas, Bp Joshua) fyra präster, (Fr Walker, Fr Steve, Fr Denis och Fr John) tre diakoner och de båda nunnorna samlade. Sen var vi en handfull andra som satt och lyssnade. Sannerligen inte varje dag man går på en biskopsynod. Efter synoden gick vi ut och åt tillsammans och senare gick jag och de tre biskoparna på bio. Som jag sa efteråt: Inte varje dag man är med på en synod och inte varje kväll man går på bio med tre biskopar… Igår var det Eukaristi kl 09 i vanlig ordning, men det var ju extra festligt eftersom flera av ledarna för EOC var på plats. Fr Denis predikade och Fr Steve, Fr John, Bp Thomas och Bp Jerold hjälpte Bp Josuha med olika inslag i liturgin, det var en riktigt välsignad förmiddag! Efter Gudstjänsten följde jag med familjen Jensen hem. De bor utanför stan i ett lugnt område nära skogen, vid en liten damm så det var gott att se lite sånt också. Vi åt gött och hade en trevlig eftermiddag tillsammans. Jag fick också möjlighet att träffa Jensens två äldre söner, det var bra folk. Den ene var gammal metalskalle så vi hade en del att prata om. På kvällen var vi ett stort gäng som drog i väg på en konsert med en Phil Keaggy. Oerhört talangfull gitarrist är väl bara förnamnet. Han har lirat sen 60-talet och lirar alltifrån soft typ psalmer till skön gammal rock´n´roll ala Neil Young. Faktum är att Keaggy räknades som världens bästa gitarrist efter Jimi Hendrix under början av 70-talet och jag måste säga att jag det var bland det grymmaste jag sett live… Hur som helst så blev det ännu en sen kväll igår så det var gött att sova lite längre i morse. Hoppas man kommer upp i tid i morgon… Har mycket att skriva på Uppsatsen. Till dags dato har jag fått ihop över 25 sidor så jag börjar närma mig halvvägs, det känns gott.

2 kommentarer:

  1. Här försöker du åka till den smällkalla vintern och hamnar i skön sommar! Hoppas allt är väl med dig broder!

    SvaraRadera
  2. Kan tänka mig att ni såg ut lite som ett superhjältegäng när ni kom och gick, du och de tre biskoparna. Skulle nog bli en grym film!

    SvaraRadera