torsdag 7 januari 2010

KÖLDREKORD!!


2010-01-07, Lac la Plonge, Northern Saskachewan

Hell eder, vänner och fränder!!
I skrivandets stund befinner jag mig i en jaktstuga i ödemarken i norra delarna av delstaten Saskachewan. Jag fick privilegiet att följa med Bp Jerold på en affärsresa norrut under tre dagar. I dag har vi färdats ca 55 mil och kommit till ett område som påminner om Sveariket. Massor av vacker granskog och långt mellan byarna. Vi har varit i en liten stad som heter Ale la Crosse och sålt böcker på en skola för infödda indianer där. Det var spännande. Idag är en speciell dag. Efter vad jag vet så har jag aldrig upplevt så kallt väder förut. Under dagen var det -37 C, men det kändes mycket kallare nu i kväll så tror det slår mitt tidigare rekord på -38C som det var hemma en gång på 80-talet. Förmodligen var det omkring -40C!!!! Jag tog en ganska lång promenad ute under dagen och när jag kom tillbaka så var mitt skägg fullt med is och frost, det var grymt. Men det kändes inte så kallt då för det var soligt och helt vindstilla. Jag har också sett den första vilda Vargen i mitt liv idag, vilket är hyfsat mäktigt. Vargar, Skog och 40 minus, kan det bli mer Blackmetal?? I morgon ska jag vara här själv hela dagen och plugga och sen drar vi härifrån till en annan stad på fredag.

Annars har det varit mycket Hockey senaste tiden. Junior VM har ju spelats i staden som jag bor i så jag har sett tre matcher live och flera på TV. Två av medlemmarna i Kyrkan arbetade som vakter på arenan så de skaffade biljetter åt oss. Jag såg Finland-USA, Ryssland-Finland och Sverige-Schweiz (bronsmatchen). Börjar jag måhända bli en sportnörd? Jag skulle inte dra alltför snabba slutsatser, eftersom jag inte bryr om någon annan sport än Hockey då och då..
Utöver hockeyn så har jag arbetat en hel del med Uppsatsen (är uppe i 58 sid nu.. börjar se änden på det) och andra studieprojekt. I mellandagarna uppdaterade jag ett av mina apologetiska projekt som handlar om Jesusforskningen och lade ut det på bloggen. Jag har också varit med på en del planeringsmöten i församlingen och gjort en del liturgiska uppgifter. Om två veckor ska jag hålla min första homila här i Canada, det ska bli spännande.

Överlag så är allt bra här, även om vissa dagar är ganska tunga. Mycket studier gör kroppen trött.. och dessutom saknar jag mitt Svearik och alla vänner. Nyår var grymt trevligt här faktiskt, men ingenting kan jämföras med Gästabuden på Korpåsen. Så är det bara, men jag är glad att Stefan o Anna var där hemma o höll traditionen vid liv, hehe. Jag längtar redan till nästa år!! Men det får väl bli ett rejält 30-års GÄSTABUD före det………

KRISTUS ÄR MITT IBLAND OSS!

2 kommentarer:

  1. Pilgrim, what a great picture! I'm proud of your beard! That's the way we like it. -40C sounds very cold indeed. Sounds like you have to begin a (black metal) drumcourse to keep yourself warm.

    Have yourself a very good winter in the north of Canada. And greetings from a snowy Holland.
    André

    SvaraRadera